سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر کس دانشش را افزود ولی زهدش را نیفزود، جز دوری از خدا نیفزوده است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

تقدیم به ایرانیان طرفدار محبت و دوستی

پژوهشگران دانشکده مهندسی برق دانشگاه تهران موفق به طراحی و مدل‌سازی سیستم «تپ چنجر» الکترونیکی شدند که قابلیت کنترل ولتاژ خروجی ترانسفورماتورها را دارد.

دکتر جواد فیض، استاد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران و مجری این طرح در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در این زمینه اظهار داشت: این طرح طراحی و ساخت یک «تپ چنجر» (tap changer) الکترونیکی برای ترانسفورماتور توزیع است که به صورت نمونه صنعتی کوچک (پروتوتایپ) ساخته و آزمایش شده است و در یک مدار الکترونیکی با کنترل‌کننده‌های دیجیتالی از طریق نرم افزار، ولتاژ خروجی ترانسفورماتور را کنترل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی که مصرف کننده از شبکه الکتریکی جریان می‌کشد، افت ولتاژ پدید می‌آید و این امر باعث می‌شود تا ولتاژ کافی بوسیله کاربر دریافت نشود،از این رو بایستی به روشی بتوانیم این ولتاژ را به حد مطلوب برسانیم که در این گونه موارد در حال حاضر از تپ چنجرهای مکانیکی در شبکه‌های برق استفاده می‌شود.

به گفته وی، برای کار منظم و بی سر و صداتر دستگاه های الکتریکی می‌توان از مدارهای الکترونیکی با کنترل مناسب استفاده کرد وسیستم‌های بسیار مناسبتری را برای کنترل ولتاژ خروجی بدست آورد که این از وظایف تپ چنجرها شمرده می‌شود.

دکتر فیض که با ارائه این طرح رتبه اول بخش پژوهش‌های بنیادی بیستمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی را کسب کرده است، تصریح کرد: بخش‌های مختلف یک شبکه انرژی الکترومکانیکی، به هم پیوسته و روی هم تاثیر گذارند. رفتار ماشین‌های الکتریکی تحت تاثیر منبع تغذیه از یک سو و اتصالات مکانیکی از سوی دیگر است و در این بین یک پیوند دینامیکی وجود دارد. از این رو عملکرد یک ماشین تنها حالت ماندگاری آن نیست بلکه رفتار دینامیک و گذرای آن بسیار مهم تر است و مابقی سامانه نقش بسیار مهمی در آن دارند.

دکتر فیض درادامه به ایسنا گفت: یک سامانه قدرت الکتریکی از تجمیع سامانه‌های فرعی زیادی بوجود می‌آید و برای ارزیابی عملکرد سامانه الکتریکی لازم است مدل کمی هر قسمت مجزا به صورت یک دستگاه از معادله‌ها ارایه و سپس این مدلهای فرعی با توجه به محدودیتهایشان بهم متصل شوند.

وی گفت: مدل ماشین‌های الکتریکی می‌تواند شکل‌های مختلفی به خود بگیرد که شکلهای مدل به کاربرد آن وابسته است. برای مثال در شرایط عادی یک ترانسفورماتور را می‌توان به صورت یک شبکه امپدانسی T شکل ساده نمایش داد اما چنین مدلی در مواردی مثل توزیع موج، نیروی ناشی از اتصال کوتاه یا صعود دما پاسخ گو نیست. مدل کامل یک ماشین الکتریکی در واقع خود ماشین است و پژوهشها در جهت رسیدن به چنین مدل کاملی است.

برگزیده رتبه اول بخش پژوهش‌های بنیادی جشنواره بین‌المللی خوارزمی در گفت‌و‌گو با ایسنا اضافه کرد: موتورهای با سرعت قابل تنظیم، بخش کلیدی صنایع هستند و انقلاب اتوماسیون را تسهیل کرده و امکان رشد اتوماتیک سازی بر اساس تقاضا در آینده را فراهم کرده‌اند. از سوی دیگر توسعه سریع فن‌آوری باعث گسترش فراوان طرح‌های تحقیق و توسعه شده که مستلزم بررسی دینامیک آنها در موارد استعمال مختلف است که از چاپگرها تا ابزار الکتریکی هواپیماهای مدرن را در بر می‌گیرد و پژوهش در این حیطه شامل چگونگی استنتاج مدلهای ریاضی ماشین‌های الکتریکی و کاربرد این مدل‌ها برای طراحی الگوریتم‌های کنترل برای دستیابی به کارآیی عالی می‌باشد.

گفتنی است، دکتر جواد فیض دارای 92 مقاله علمی چاپ شده در مجلات معتبر بین المللی و 140 مقاله در سمینارهای داخلی و بین المللی بوده و در زمینه ماشین‌های الکتریکی دارای چندین جلد تالیف و ترجمه است.

 



002 ::: دوشنبه 86/2/31::: ساعت 7:0 عصر

مسابقه ملی طراحی و ساخت خودروی الکتریکی

 فرا تکنولوژی

پژوهشکده‌ی شهید رضایی وابسته به دانشگاه صنعتی شریف با همکاری اساتید دانشکده مهندسی مکانیک، به منظور کشف و بروز استعدادهای دانشجویان در زمینه‌ی مهارت‌های مربوط به طراحی اجزاء ماشین و تقویت همکاری میان صنعت و دانشگاه در زمینه‌ی طراحی خودروهای پاک در کشور، در نظر دارد مسابقه‌ی ملی طراحی و ساخت خودروی الکتریکی را برگزار نماید.
این مسابقه در ۳ مرحله طراحی مفهومی، طراحی اجزاء و ساخت‌ خودرو برگزار می‌شود. ارزیابی در دو مرحله طراحی مفهومی و طراحی اجزا شامل بررسی طرح های پیشنهادی و اجزای سیستمهای انتقال قدرت، فرمان پذیری، کنترل و تعلیق، مشخصات ظاهری، اجزای بدنه و جانمایی خودرو بوده و در مرحله سوم یعنی ساخت و آزمایش خودرو امتیاز دهی در دو قسمت اصول ساخت (بر مبنای کیفیت ساخت و مطابقت طرح با نقشه های ارائه شده) و آزمون های عملی (شامل آزمون شتاب گیری، ترمز گیری، شیب روی، سیستم فرمان، تعلیق و...) انجام می پذیرد. همچنین در هر مرحله شرکت‌کنندگان از نظر قدرت پیاده‌سازی و به‌کارگیری سیستم‌های شناخته‌شده یا ابداعات و طرح‌های جدید، مورد ارزیابی قرار می گیرند.
مشخصات خودروی طراحی شده در این مسابقه عبارت اند از: عرض کمتر از ۷۰ سانتیمتر، وزن کمتر از ۱۷۰ کیلوگرم همچنین دارای صندلی و اتاقکی برای راننده، دنده جلو و عقب، قابلیت شیب روی و رانندگی در شب باشد. تنها منبع تغذیه خودرو نیز حداکثر ۱۲ باتری الکتروشیمیایی ۱۲ ولت می باشد.
بیش از ۳۲۰ میلیون ریال مجموع جوایز در نظر گرفته‌شده برای رتبه‌های اول تا سوم هرمرحله بوده و به تیمی که در هر سه مرحله رتبه اول را کسب نماید ۱۴۰ میلیون ریال جایزه تعلق خواهد گرفت.
مهلت اولیه ثبت نام تا ۱۵ اسفند ماه بود و علاوه بر آن تا ۳۱ فروردین ۱۳۸۶ تمدید شد؛ همچنین این مسابقات در پایان مهر ماه ۱۳۸۶ به اتمام خواهد رسید




002 ::: دوشنبه 86/2/31::: ساعت 6:46 عصر

در مورد معاد توضیح دهید; و تمام استدلال هاى قرآنى در این مورد را برایم بازگو نمایید.

 معاد یکى از مهم ترین مباحث قرآن است که حدود 1200 آیه به آن پرداخته است و ذکر همه مباحث آن از حوصله این پاسخ نامه خارج است. در این پاسخ تنها به یادآورى راههاى اثبات معاد اکتفا مى کنیم. منابع بحث در پاورقى ها آمده است.

اثبات قیامت از دو راه ممکن است: الف: نقلى (قرآن و روایات); ب: براهین عقلى(1).

قرآن براى اثبات قیامت از شیوه هایى بهره گرفته است:

1. در برخى آیات، منکران معاد را خلع سلاح مى کند; آنان که مى گویند: جز همین زندگى دنیایى، خبر دیگرى نیست... (جاثیه، 24)

2. گاهى از کسانى که قیامت را بعید مى شمارند، دفع شبهه مى کند.

3. با ذکر نمونه هایى از زنده شدن دوباره، در همین دنیا (از قبیل: داستان اصحاب کهف، مقتول بنى اسرائیل، عُزیر پیامبر، زنده کردن چهار کبوتر براى حضرت ابراهیم(علیه السلام)، زنده شدن مردگان به دست حضرت مسیح(علیه السلام) به اذن خداوند، مرگ طبیعت در پاییز و زمستان و زنده شدن دوباره آن در بهار و تابستان و...) به منکران مى فهماند که وقوع رستاخیز محال نیست(2)

امّا براهین عقلى براى اثبات قیامت دو قسم است:

الف: براهینى که امکان معاد را ثابت مى کند: مثل برهان قدرت; خداوند از آیه 6 تا 11 از سوره «ق» مى فرماید: 1. خداوند قدرت دارد آسمان و ستارگان و زمین و... را با آن همه عظمت بیافریند; 2. این همه قدرت و عظمت براى بینایى بندگان توبه کار است; 3. در نتیجه، خدا با چنین قدرتى مى تواند او را دوباره زنده و قیامت را برپا نماید; لیکن چشم بصیرت لازم است.(3)

ب: براهینى که ضرورت آن را ثابت مى کند; از جمله:

1. برهان حکمت: الف: کار خدا عبث نیست و هدف حکیمانه دارد; ب: همه پدیده هاى هستى به حکم قوانین حاکم بر آن ها نابود شدنى است; نتیجه آن که: اگر فراتر از این پدیده ها، چیز دیگرى نباشد، آفرینش جهان عبث خواهد بود، و خداوند کار عبث نمى کند(4)

2. برهان عدالت: الف: خدا ستم نمى کند; ب: در این دنیا انسان ها با اختیارى که دارند اعمال نیک و زشت انجام مى دهند و همه مى میرند. نتیجه آن که: اگر قیامتى نباشد تا خدا بر اساس عدالت خود رفتار نماید، عدالتش خدشه دار مى شود.(5)

3. برهان رحمت: الف: از صفات خداوند، «رحمت» به معناى اعطاى فیض و نعمت به موجودى است که قابلیت و استعداد آن را داشته باشد. ب: انسان استعداد حیات جاودانه دارد.

در نتیجه: چون خداوند چنین فیضى را از انسان نمى گیرد و با مرگ نیز قطع نمى گردد، پس قیامتى باید باشد تا این فیض ادامه پیدا کند.(6)

در قرآن از براهین متعدد دیگرى از قبیل: برهان حرکت و هدف، دلیل نفس اختلاف، دلیل بقاى روح، دلیل آفرینش نخستین و... سخن به میان آمده است.(7)

با دلایلى که ذکر شد، فهمیده مى شود که اگر قیامتى نباشد، زندگى بى هدف خواهد بود.

پس مرگ انسان، براى سازندگى مجدد و بهتر و همیشگى است. مرگ حرکت از مرحله پست به مرحله عالى تر است.

بهشتیان در بهشت از نعمت هاى مادى و معنوى فراوانى برخوردارند که قابل مقایسه با نعمت هاى دنیوى نیست.

نعمت هاى مادّى مانند: باغ هاى بهشتى، ساختمان ها و قصرها، سایه هاى لذت بخش، فرش ها و تخت ها، غذاها و ظرف ها، نوشیدنى هاى پاک، لباس ها و زینت ها، همسران پاک، خادمان، پذیرایى کنندگان و... .

بهشتیان از نعمت ها و لذت هاى معنوى نیز برخوردارند; از جمله: احترام مخصوص، محیط صلح و صفا، امنیت، دوستان با وفا، برخوردهاى پر از محبت، احساس خشنودى خدا، نظر رحمت خدا به آنان، به دست آوردن آنچه را که بخواهند و... .(8)

(ر.ک: توبه، 72 / صافات، 41ـ49 / واقعه، 12ـ37 / انسان، 12ـ21 / زخرف، 70ـ73 و...)

1. برخى از این دلایل عقلى در قرآن آمده است.

2. ر.ک: معارف قرآن، استاد آیت الله مصباح یزدى، ج 2، ص 458 ـ 487.

3. ر.ک: تفسیر نمونه، ج 22، ص 233 ـ 236.

4. معارف قرآن، استاد آیت الله مصباح یزدى، ج 2، ص 490، چ سلمان فارسى.

5. همان، ص 493.

6. پیام قرآن، آیت الله مکارم شیرازى، ج 5، ص 263، نشر مدرسة الامیرالمؤمنین(علیه ا

7. براى آگاهى بیشتر ر.ک: پیام قرآن، ج 5، ص 255 ـ 261 و ص 267 ـ 275 و ص 277 ـ 305

8. اقتباس از پیام قرآن، ج 6، ص 228 ـ 304، نشر مدرسة الامام على بن ابى طالب(علیه السلام)

یک تصویر جالب


002 ::: دوشنبه 86/2/31::: ساعت 2:55 عصر

گزارش رییس جمهور از عملکرد اقتصادی دولت در 85

احمدی نژاد: دولت با رعایت عدالت در ارائه تسهیلات بانکی در صدد کاهش نرخ بیکاری و ایجاد زمینه برای اشتغال جوانان است.

رییس جمهور عصرپنجشنبه درگزارشی عملکرد اقتصادی دولت طی سال ۱۳۸۵در حوزه‌های مختلف را تشریح کرد و به پاره‌ای از ابهامات پاسخ گفت .
به گزارش ایرنا، محمود احمدی نژاد با بیان اینکه جهتی عظیم درفعالیت‌های اقتصادی دولت به منظور رفاه مردم انجام شده است ، ضمن اصلاح برخی اعداد و ارقام منتشره دربعضی نشریات تصریح کرد : برخی قصد دارند با فضاسازی و ارائه گزارش‌های نادرست کام مردم را علیرغم پیشرفتهای مختلف در زمینه‌های گوناگون تلخ کنند .
رییس جمهور بااشاره به اینکه برخی معتقدند که مبارزه و برخورد با مفسدان اقتصادی فضای جامعه را برای سرمایه‌گذاری ناامن می‌کند ، تصریح کرد : ملت ایران ملتی پاک ، آرمانی و توانمند است و دولت نیز در برخورد با مفاسد اقتصادی و مدیران فاسد عزمی جدی دارد و هرگز مصالح و منافع ملت را فدای برخی افراد فرصت طلب نمی‌کند ، ضمن آنکه برخورد با مفسدان ، علاقه و اعتماد مردم به سرمایه‌گذاری را افزایش داده است .
احمدی نژاد ، ایران را یکی از امن‌ترین کشورها برای سرمایه‌گذاری دربخش‌های مختلف عنوان کرد و گفت : علیرغم فضاسازی ها و فشارهای موجود ، میزان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی درایران نسبت به سال‌های گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته است .
رییس جمهور دربخش دیگری از گزارش عملکرد اقتصادی دولت ، بابیان اینکه دولت راهکارهای مناسبی را در قالب تبصره
۱۳برای کاهش مصرف سوخت تدوین کرده است ، تاکید کرد : از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، تغییر نوع سوخت خودروها از بنزین به گاز، تولید موتور پایه گاز سوز و افزایش کمی و کیفی حمل و نقل عمومی از جمله اقدامات دولت برای کاهش مصرف سوخت و واردات بنزین است .
احمدی نژاد ضمن تاکید بر تاثیر افزایش فعالیت‌های عمرانی بر کاهش هزینه‌های جاری گفت : فعالیت‌های عمرانی دولت ضمن استفاده حداکثری از مشارکت عموم مردم و بخش خصوصی، در راستای افزایش و تقویت زیرساخت ها بویژه در مناطق محروم و روستاها است.
رئیس شورای اقتصاد با اشاره به مهار واردات بی‌رویه کالاها و با بیان اینکه ترکیب واردات نیز از کالاهای مصرفی به مواد اولیه و واسطه‌ای برای تولید اصلاح شده است خاطرنشان کرد: صادرات غیرنفتی ایران نیز طی یکسال گذشته در اغلب بخش‌ها به ویژه کشاورزی و صنعت رشد چشمگری داشته است.
احمدی نژاد در ادامه نقش بنگاه‌های زودبازده را در پیشرفت کشور و فراهم کردن زمینه اشتغال جوانان تحصیلکرده مهم ارزیابی کرد و افزود : دولت با رعایت عدالت در ارائه تسهیلات بانکی در صدد کاهش نرخ بیکاری و ایجاد زمینه برای اشتغال جوانان است.
رئیس جمهور همچنین در بخشی از سخنان خود جهش کشور در بخش‌های مختلف را مستلزم حرکتی عمومی از سوی همه مردم دانست و با اشاره به نقش رسانه های ارتباط جمعی در ایجاد فضای مناسب برای پیشرفت کشور گفت : رسانه‌های گروهی باید ضمن تقویت روحیه خودباوری میان آحاد جامعه، برخی مسایل از جمله نحوه واگذاری سهام عدالت و حضور و فعالیت در بورس را به مردم آموزش دهند.




002 ::: یکشنبه 86/2/30::: ساعت 8:51 عصر

وزیر امورخارجه مصر اعلام کرد بخش اعظم موانع رابطه میان ایران و مصر مربوط به نام خالد اسلامبولی در یکی از خیابان‌های تهران است.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، مصر معتقد است از سرگیری کامل روابط با ایران ارتباط بسیاری با تغییر نام خیابان خالد اسلامبولی در تهران و حذف تصویر وی از خیابان‌ها دارد.
احمد ابوالغیط، وزیر امورخارجه مصر در گفتگو با شبکه العربیه گفت: «اگر ایران هردوی این نشانه‌های خالد اسلامبولی، قاتل انور سادات،‌ رئیس جمهور مصر در سال 1981 را حذف کند، 90درصد مشکل حل خواهد شد.»

وی افزود: «پس از این مسئله ما درباره شکل روابط آینده‌مان گفتگو خواهیم کرد.»
ایران و مصر از زمان انقلاب اسلامی در سال 1979 روابط کامل دیپلماتیک با یکدیگر نداشته‌اند اما در عین حال روابط دیپلماتیک خود را در حداقل سطح حفظ کرده‌اند.
محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران روز سه‌شنبه اعلام کرده بود اگر مصر بخواهد ایران حاضر است سفارت خود را در این کشور باز کند



002 ::: یکشنبه 86/2/30::: ساعت 8:51 عصر

مقدمه:
تغییر سیستم‌های مکانیکی و برقی به سیستم‌های الکترونیکی در بیشتر تکنولوژی‌های عمده، سیستم‌های الکترونیکی جایگزین بخش‌های مکانیکی شده و از آن پیش افتاده‌اند. سیستم تلفن در اصل مجموعه‌ای از اجزای مکانیکی (یعنی سیستم شماره‌گیر) بود که در آن حرکت فیزیکی به علائم الکتریکی تبدیل می‌شد. با وجود این، امروزه تلفن تماماً الکترونیکی است ؛ امروزه چاپ الکترونیکی شده است. تلویزیون، کامپیوتر و بسیاری از ابزارهای دیگر نیز که در زندگی روزمره از آن استفاده می‌کنیم همین گونه‌اند. سیستم‌های الکترونیکی مسلماً یک سره بر تکنولوژی فکری متکی هستند زیرا محاسبات ریاضی و نوشتن نرم‌افزار و برنامه‌ها کارکرد آنها را ممکن می‌گرداند.

یکی از برجسته‌ترین تغییرات، کوچک شدن وسایلی است که هادی برق هستند یا تکانه‌های برقی را منتقل می‌کنند. وسایل اولیه مانند لامپ‌های خلاء که در رادیوهای قدیمی دیده می‌شود حدود 5 تا 10 سانتی‌متر ارتفاع داشتند. اختراع ترانزیستور تغییری شگرف را به دنبال داشت: توانایی تولید وسایل میکروالکترونیک با صدها کارکرد از جمله کنترل، تنظیم، هدایت و حافظه که میکروپرسسورها به اجرا درمی‌آورند. در آغاز هر تراشه 4 کیلو بایت حافظه داشت که بعدها به 8، 16، 32، 64 کیلو بایت افزایش یافت و امروزه سازندگان میکروپروسسور تراشه‌هایی تولید می‌کنند که ظرفیت ذخیره‌سازی آنها چندین مگابایت یا حتی گیگا (میلیارد) بایت است.
امروزه یک تراشه‌ی ریز سیلیکنی(میکروپروسسور) حاوی مدارهای الکترونیکی دارای صدها هزار ترانزیستور و همه‌ی اتصالات لازم و بهای آن فقط چند دلار است. مداربندی روی این تراشه می‌تواند خود میکروکامپیوتری باشد با ظرفیت پردازش ورودی / خروجی و حافظه‌ی دستیابی تصادفی و... .


اولین میکروپروسسور:

میکروپروسسور: پس از پیدایش الکترونیک دیجیتال و جنبه های جذاب و ساده طراحیهای دیجیتال و کاربردهای فراوان این نوآوری، با تکنولوژیهای SSI , MSI ، ادوات الکترونیک دیجیتال، مانند قطعات منطقی به بازار ارائه شد. شرکت تگزاس اولین میکروپروسسور 4 بیتی را با فن آوری 2SI طراحی و عرضه نمود که بعنوان بخش اصلی ماشین حساب مورد استفاده قرار گرفت و این گام اول در پیدایش و ظهور میکروپروسسورها بود.

BIOSوکاربرد میکروپرسسوردر کامپیوتر:


یکى از متداول ترین کاربردهاى Flash memory در سیستم ابتدایى ورودى ‎/ خروجى (basic input/output system) کامپیوتر است که معمولاً به BIOS شناخته مى شود. وظیفه BIOS که تقریباً روى هر کامپیوترى وجود دارد،آن است که مطمئن شود تمام قطعات و اجزاى افزارى یک کامپیوتر در کنار یکدیگر به درستى کار مى کنند . هر کامپیوترى در قلب خود براى پردازش درست اطلاعات شامل یک میکروپروسسور است . میکروپروسسور قسمت سخت افزارى کار است. براى انجام درست کار ، به نرم افزار نیز احتیاج است. هر کاربرى با دو نوع نرم افزار آشنا است:سیستم عامل و نرم افزارهاى کاربردى. BIOS نوع سوم نرم افزارى است که کامپیوتر شما براى
اجراى درست به آن نیازمند است.
BIOS چه کارى انجام مى دهد: نرم افزار BIOS مجموعه اى از وظایف مختلف را بر عهده دارد، ولى مهم ترین آنها اجراى سیستم عامل است. وقتى یک کامپیوتر روشن مى شود، میکروپروسسور سعى مى کند اولین دستورات را اجرا کند. ولى نکته در این است که این دستورات باید از جایى به میکروپروسسور اعلام شود. گرچه سیستم عامل روى هارد وجود دارد، ولى میکروپروسسور نمى داند اطلاعات در آنجاست. BIOS دستورات اولیه را براى این دسترسى به میکروپروسسور اعلام مى کند.

کاربرد میکروپروسسوردرانواع کارتهای هوشمند :

کارتهای هوشمند ((DRAC|TRAMSکارتهایی هستند که از یک قسمت پلاستیکی تشکیل گردیده اند که در داخل آنها یک چیپ میکروپروسسور ( PIHCROSSECORPORCIM) قرار دارد و اطلاعات لازم روی این چیپها قرار می گیرند. میزان و تنوع اطلاعاتی که در کارت ذخیره می گردد، به توانایی چیپ داخل آن بستگی دارد.
انواع مختلف کارتهای هوشمند که امروزه استفاده می شود، کارتهای تماسی ، بدون تماسی و کارتهای ترکیبی هستند.
کارتهای هوشمند تماسی بایستی در داخل یک کارت خوان قرار داده شوند. این کارتها یک محل تماس روی صفحه دارند که تماسهای الکترونیکی را برای خواندن ونوشتن روی چیپ میکروپروسسور )زمانی که در داخل کارت خوان قرار دارد(، فراهم می آورد. نمونه این کارتها در زندگی روزمره بسیار به چشم می خورد.
کارتهای بدون تماس ، یک آنتن سیم پیچی درون خود دارا هستند که همانند چیپ میکروپروسسور درداخل کارت ، گنجانده شده است . این آنتن درونی اجازه انجام ارتباطات و ردوبدل کردن اطلاعات را فراهم می آورد. برای چنین ارتباطی ، بایستی علاوه بر اینکه زمان ارتباطکاهش یابد، راحتی نیز افزایش پیدا کند..
کارتهای ترکیبی ، به عنوان هم کارتهای تماسی و هم کارتهای بدون تماس عمل می کنند و در حقیقت داخل این نوع کارتها هم چیپ الکترونیکی و هم آنتن وجود دارد وچنانچه کارت خوان وجود داشته باشد از کارت خوان می توان استفاده کرد و چنانچه وجود نداشته باشد، از آنتن کارت می توان ارتباط را برقرار کرد.
شاید این سوال پیش آید که چرا از کارتهای هوشمند )کارتهای حافظه دار( به جای کارتهای مغناطیسی استفاده می شود؟
پاسخ این است که ذخیره سازی اطلاعات در کارتهای هوشمند و میکروپروسسور دارهزار مرتبه بیشتر ازکارتهای مغناطیسی است . مزیت دیگر اینکه این کارتها از سرعت ذخیره سازی بالا ومکانیسم های ایمنی قویتری برخوردارند.


میکروپروسسور درکنترل فرکانس :


520B یک دستگاه فرکانس متوسط است که بوسیله میکروپروسسور کنترل می شود، دارای نمایشگر LCD یا (Liquid Crystal Display و دو خروجی می باشد.
کنترل های تاچ سوییچ و نمایشگر LCD این امکان را به استفاده کننده می دهد که با سرعت و دقت پارامترها را انتخاب کرده و بر روی نمایشگر LCD به وضوح مشاهده نماید. تراپیست به سرعت با کنترل ها آشنا شده و از سهولت استفاده در درمانهای کلینیکی لذت خواهد برد.


خصوصیات منحصر به فرد :

520B مانند هر دستگاه اینترفرنشیال می تواند به صورت دو الکترودی، چهار الکترودی، چهار الکترودی با سیستم وکتوراسکن مورد استفاده قرار گیردوآن به خاطر کنترل آن به وسیکه ی میکروپروسسور است. اما آنچه این دستگاه را متمایز می سازد جریان های کاملاً اختصاصی است.

میکرو پروسسور در دستگاههای کارت خوان :
این سیستم با استفاده از کارت-بلیت هوشمند بدون تماس قادر به ثبت اعتبار مالى و دیگر اطلاعات دارنده کارت مى‌باشد. و موارد استفاده ی آنها در این مکانهایی است .
· مترو،· اتوبوسرانى،· عوارض اتوبان
· تعاونى فرهنگیان،· تسهیلات رفاهى و بُن کارمندى
· مراکز تفریحى و باشگاههاى ورزشى
· شناسنامه پزشکى بیمار
· سلف سرویس دانشگاهها و ادارات
· پارکینگها
· کارت تلفن،· پارکومتر،· جایگاههاى سوختگیرى

مشخصات سخت‌افزاری دستگاه:


· میکروپروسسور: 16 بیت
· پردازنده رمزنگار کمکى
· ارتقاء خودکار نرم‌· افزارى با فلاش بایوس (منحصر بفرد در ایران)
· حافظه: 512Kb اصلى و 512Kb براى Bios
· بازسازى هوشمند اطلاعات کارت
· سازگارى ساختار کارت با استاندارد بین‌· المللى
· ذخیره‌· سازى دوگانه اطلاعات براى بازیافت اضطرارى
· رابط: RS232, RS422 و مودم ‏(RS485 بنا به سفارش)
· پورت چاپگر
· مجهز به UPS داخلى جهت کار هنگام قطع برق
· باترى پشتیبان براى نگهدارى اطلاعات
· 2 رله براى کنترل چراغ سبز و قرمز (و آژیر)
· نمایشگر با کیفیت‌· FSTN داراى لامپ‌· پس‌· زمینه‌·
· امکانات جانبی: اتصال به راه‌· بند،· نمایشگر بزرگ بیرونى،· صفحه‌· کلید بیرونى
مشخصات کارت:
· چیپ MIFARE
· ابعاد: ISO 7816
· حافظه: 1024 بایت ‎(*8 BIT) EEPROM
· عمر خدماتى چیپ: 100000 بار نوشتن،· 10 سال حفظ اطلاعات

 




002 ::: یکشنبه 86/2/30::: ساعت 4:1 عصر

امروز می خواهیم برنامه ای بنویسیم که بوسیله اون بشه استپر موتورهامون رو راه اندازی کنیم (عین همین روش رو باید در برنامه اصلی ربات استفاده کنیم) :

 

 

$crystal = 1000000
$regfile = "m32def.dat"

Config Portb = Output
Config Portc = Output

Dim A As Byte
Dim B As Byte

B = &B10001000
A = &B10001000

Do
  Rotate A , Left
  Portb = A

  Rotate B , Right
  Portc = B

  Waitms 15
Loop

End

خوب حالا خط به خط تحلیل می کنیم. البته خوب یادمه توضیحات کاملی رو در مورد کدهای استفاده شده در چهار خط اول در پست های "آموزش ساخت ربات (میکرو کنترلر 1 - 2 - 3 - 4) دادم. پس اگه یادتون رفته بهشون دوباره سر بزنید.

Dim A As Byte
Dim B As Byte

کلا در زبان های خانواده بیسیک که کامپایلر BASCOM هم از اون استفاده می کنه، از کلمات Dim و as به صورت Dim varname as type برای تعریف متغیر استفاده می شه، که varname نام متغیر و type نوع متغیر هستش. در اینجا دو متغیر به نامهای A و B با نوع Byte معرفی شدن (هر بایت از ? بیت تشکیل شده)

 

B = &B10001000
A = &B10001000

استفاده از " مقدار = نام متغیر " که برای همه قابل درکه (یعنی یک مقدار رو داخل متغیر بریزیم) اما در اینجا بجای مقدار از &B10001000 استفاده شده. برای قرار دادن مقادیر به صورت باینری در یک متغیر (در این زبان) باید مقدار باینری رو بعد از B& بنویسم. در اینجا، هم در A و هم در B مقدار باینری ???????? معادل دهدهی ??? رو قرار دادیم. که دلیلش رو توضیح خواهم داد.

باقیش بمونه برای جلسه بعد !

اینم یه لینک برای کسانی که می خوان سریع یه مسیریاب بسازن :

لینک

   img/daneshnameh_up/0/04/ChiBots01MarCourse.jpg       img/daneshnameh_up/a/ad/shematic_infra_robotic_circ.jpg    img/daneshnameh_up/d/d3/robot2.JPG   

نظر یادتون نره !

 




002 ::: یکشنبه 86/2/30::: ساعت 4:1 عصر

مقایسه انواع موتور و درایورها

یکی از مهمترین اجزای یک ربات بخش مکانیکی و سیستم تولید کننده نیروی محرکه آن می باشد.

از موتور برای تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی استفاده می‌شود.

بسته به کارکرد ربات ، توان مصرفی ، دقت لازم و پارامترهایی از این قبیل نوع موتور ربات انتخاب می شود. بی شک یکی از مشخصه های اصلی موفقیت یک ربات انتخاب صحیح موتور محرک ربات می باشد. در یک دسته بندی کلی سه نوع موتور الکتریکی وجود دارد:
· موتور AC
· موتور DC
· موتور پله‌ای (Stepper motor)

در این گفتار تنها به بررسی اجمالی خصوصیات این سه نوع موتور و مقایسه آنها اشاره خواهد شد:
موتور AC
· معمولاً در مدارهایی با مصرف انرژی زیاد و دستگاههای الکتریکی خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
· این موتورها با جریان متناوب برق کار می‌کنند لذا به آنها موتور AC گفته می‌شود. یخچال ، جاروبرقی و آبمیوه ‌گیری موتور AC‌ دارند.
· مکانیسم کنترلی موتورهایAC تقریباً پیچیده است.
· برای کنترل میزان چرخش موتور از وسیله‌ای به نام شیفت انکودر استفاده می‌شود.
موتور DC
· توان مکانیکی آنها عموماً کمتر از موتورهای AC است.
· موتورهای DC ساختار ساده‌ای دارند.
· بسیاری از اسباب بازیهای برقی با موتور DC کار می‌کنند.
· آرمیچر بارزترین نوع موتور DC است.
· اغلب برای استفاده از موتورDC به مدار راه‌انداز نیاز داریم.
· برای چرخش یکنواخت موتور DC فقط کافیست تغذیه موتور با یک ولتاژ DC صاف (رگوله( مثل باطری تأمین شود.
· ایراد موتور DC عدم امکان کنترل دقیق سرعت و چرخش موتور است. برای امتحان این موضوع کافیست تغذیه یک آرمیچر در حال چرخش را قطع کنید و مشاهده کنید که مدتی طول می کشد تا آرمیچر بطور کامل از حرکت باز ایستد.
· قیمت پایین، تنوع قدرت و سرعت، از جمله مزایای استفاده از موتورهای DC می‌باشد.

موتور پله‌ای (Stepper motor)
· استپ موتور نوعی موتور مثل موتورهای DC است که حرکت دورانی تولید می کند. با این تفاوت که استپ موتورها دارای حرکت دقیق و حساب شده تری هستند.
· این موتورها به صورت درجه ای دوران می کنند و با درجه های مختلف در بازار موجود هستند.
· موتورهای پله ای موجود در بازار معمولا در دو نوع ? یا ? سیم یافت می شود.
· موتور دیسک سخت یک نمونه موتور پله‌ای است.
· کاربرد اصلی این موتورها در کنترل موقعیت است.
· این موتورها ساختار کنترلی ساده‌ای دارند. لذا در ساخت ربات کاربرد زیادی دارند. بطوریکه به تعداد پالسهایی که به یکی از پایه‌های راه ‌انداز آن ارسال می‌شود موتور به چپ یا راست می‌چرخد.
· توان خروجی این موتورها کمتر از دو نوع قبلی است.
· استفاده از موتور پله‌ای مشکلاتی از جمله وزن زیاد، قیمت بالا و قدرت بسیار کم را بدنبال دارد.
اصول کار موتور پله‌ای
· واژه پله به معنی چرخش به اندازه درجه تعریف شده موتور است.
مثلاً موتور پله‌ای با درجه ?.? باید ??? پله حرکت کند تا ??? درجه یا یک دور کامل بچرخ د: ?.?X??? =???
· یک استپ موتور با درجه ?? فقط باید ?? پله برای یک دور کامل انجام دهد : ??X??=???
به این ترتیب هرچه تعداد پله­های یک موتور بیشتر باشد دقا چرخش آن افزایش می­یابد.
· مکانیسم کنترلی موتور پله ای طوریست که امکان کنترل سرعت به سادگی میسر می شود.

موتور پله کامل و نیم پله
· در حالت عادی میزان چرخش موتور به تعداد پالسهای اعمالی و گام موتور بستگی دارد. هر پالس یک پله موتور را می‌چرخاند.
· با تحریک دو فاز مجاور در موتور می‌توان موتور را به اندازه نیم پله حرکت داد. به این ترتیب تعداد پله‌های موتور دو برابر می‌شود و در نتیجه دقت چرخش موتور هم دوبرابر می گردد.
راه اندازی موتور پله‌ای
· تراشه L297 یک راه انداز مناسب برای موتور پله‌ای است.
· مدارهای راه‌انداز متنوعی برای استفاده از موتورهای پله‌ای وجود دارد. در اینجا از مدارمجتمع L297 و L298 برای راه‌اندازی موتور پله‌ای استفاده می‌شود. که طریقه بستن آن در شکل زیر نشان داده شده است.
· جهت کنترل موتور به قابلیت هایی همچون حرکت به عقب و جلو، کنترل سرعت، کنترل جریان و توقف آنی موتور احتیاج داریم و این نیازها را درایور مورد نظر ما یعنی L298 براحتی تامین می نماید. L298 یک آیسی پل-H دوتایی ( DUALH-Bridge) دارای ?? پایه می‌باشد که قادر است وظایفی چون چرخش موتور به عقب و جلو، کنترل سرعت، کنترل جریان و توقف آنی موتور را انجام دهد. کنترل موتور به این شرح است که پس از محاسبه میزان چرخش موتور برای جابجایی مورد نظر با استفاده از میکرو کنترلر به تعداد مورد نظر پالس به پایه راه انداز ارسال می‌کنیم.
· یک پایه برای تعیین جهت چرخش (ساعتگرد و پاد ساعتگرد) مورد استفاده قرار می‌گیرد.
· پایه Enableمدار راه‌انداز را فعال و غیر فعال می‌نماید.

مقایسه موتور DCو موتور پله‌ای
· برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه کارکرد انواع موتورها و دیگر مسایل مورد نیاز جهت ساخت ربات می توانید برنامه های آموزشی شبکه آموزش با عنوان "آموزش ساخت ربات" را که وی‍ژه برگزاری همین مسابقات تولید شده است، دنبال کنید.
منبع: http://www.nurc.ir/


002 ::: یکشنبه 86/2/30::: ساعت 4:1 عصر

من کاسنی هستم 

 

من تصفیه کننده خون ،مقوی معده ، ملین ،صفرا بر ، تب بر ،اشتها آور ، درمان کننده قولنج های کبدی ،زردی، نارسایی اعمال کبد ، هیستری ،وجود خون در ادرار، اخلاط خونی ،آب آوردن انساج ، بیماری های مزمن پوست در حالت خفیف ، دافع رسوبات ادراری ،عفونت مجاری ادرار، نقرس و روماتیسم می باشم.

ریشه من اثر قاطع در رفع ورم التهابی لثه و دندان وحتی مواردی که با خونریزی همراه است.

اثر میکروب کشی من از بعضی آنتی بیوتیک ها ،قوی تر ذکر شده است.

برگ من رفع شب کوری وپوست درخت من جهت تقویت لثه دندان مفید است.

                                       

 




002 ::: شنبه 86/2/29::: ساعت 10:17 عصر

سال 70 با بلند کردن چند کیسه سنگین سیمان وبدلیل بی مبالاتی در بلند کردن آنها صدایی از مهره های کمرم توجه مرا جلب کرد و دچار بیماری دیسک کمر حاد شدم به طوری که با مراجعه به متخصص یک هفته استراحت مطلق تجویز کرد و من مجبور شدم کلاسهای 60 ساعت در هفته را بالاجبارموقتا تعطیل کنم و مجبور به تزریق آمپولهایی مانند رباکسین،دیکلوفناک شدم. 

درد کمر دراین مدت استراحت بهبودی نیافت و من به صورت درازکش و خوابیده مشغول به مطالعه کتابهایی مختلف طب سنتی شدم و حتی کتابهای سنگین را بر روی سینه می گذاشتم و مطالعه می کردم.سنگینی کتاب مخزن الادویه شیرینی خاصی داشت!.

 

دارو های ترکیبی مختلفی را درست و روی خود آزمایش کردم ولی نتیجه مطلوب حاصل نشد.

 

عاقب به لطف خدا داروی ترکیبی- استعمالی جدیدی را ابداع کردم که با چند با روغن درمانی و حرارت درمانی واصلاح سیستم تغذیه خودم توانستم براین بیماری غلبه کنم.

مکانیزم دارو

 

این روغن بعد از نفوذ به منطقه آسیب دیده باعث لغزنده شدن اطراف دیسک شده و کم کم با حرکات طبیعی بدن،دیسک آسیب دیده به محل طبیعی خود برمی گردد و ترمیم می شود.

 

از آن سال تاکنون بیماران زیادی از مناطق مختلف با مراجعه و تماس با این جانب و با رعایت دقیق این سیستم درمانی شفا یافتند.

 

جالب است بدانید در میان بیماران کسانی بودند که از سه مهره کمر دچار آسیب دیسک شده بودند و متخصصین مغز و اعصاب تنها راه درمان را عمل جراحی اعلام کرده بودند اما با این روش و به جای پرداخت هزینه های ملیونی با کمتر از یک صدم آن درمان شدند




002 ::: شنبه 86/2/29::: ساعت 10:17 عصر

   1   2   3   4      >
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 1


بازدید دیروز: 7


کل بازدید :164558
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
>>فهرست موضوعی یادداشت ها<<<
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>موسیقی وبلاگ<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<